Wat is een goed zadel voor de racefiets? Onze top 5 zadels!

Niets is zo belangrijk als een goed zadel op de racefiets of mountainbike. Dit onderdeel zorgt voor een groot gedeelte voor het gevoel van comfort of ongemak tijdens een rit op de fiets. Helaas worden veel van de nieuwe fietsen standaard afgemonteerd met zadels van weinig kwaliteit en een ongeschikte vorm/ geometrie. Het draait bij de verkoop er vooral om hoe het eruit ziet en helaas minder erom hoe lekker het zit. Te smalle zadels Wat wij het meeste zien zijn zadels die te smal zijn. Door de te smalle vorm worden de zitbotjes dan te weinig ondersteund, wat ervoor zorgt dat er zitvlakklachten ontstaan. Een klacht die ook regelmatig te herleiden valt tot een te smal zadel is onderrugpijn. Dit ontstaat doordat de renner zijn zitvlak (vaak onbewust) gaat ontlasten door de heupen naar achteren te kantelen. Het effect hiervan is het fietsen met een bolle rug, wat vaak onderrugklachten tot gevolg heeft. Een ander gevolg hiervan kunnen nekklachten zijn. Een renner die met een bolle rug fietst moet zijn nek meer naar achteren kantelen om voldoende te zien dan een renner die met een rechte rug fietst. Dit extra kantelen van de nek kan voor serieuze nekklachten, of klachten tussen de schouderbladen zorgen. Een goed zadel voor de racefiets of mountainbike is dus niet vaak direct bij aanschaf van de fiets gevonden. Zitbotmeting Wat we regelmatig meemaken zijn renners met bovenstaande klachten die toch erg verrast zijn dat deze klachten voortkomen uit een ongeschikt zadel omdat ze eerder een zitbotmeting hebben gedaan en daarop de keuze voor het zadel hebben gebaseerd. Wat er hier fout is gegaan,...

Fietspijntjes, dat hoort toch?!

Iets waar iedereen op een racefiets of mountainbike vroeg of laat mee te maken krijgt zijn pijntjes tijdens het fietsen. Denk aan zadelpijn of zitvlakklachten, onderrugpijn, nekklachten of tintelende vingers. Ik kan me mijn eerste ervaringen met fietspijntjes maar al te goed herinneren… Zitvlakklachten Het is in het voorjaar van 2007 dat ik op 17-jarige leeftijd het wielervirus echt te pakken kreeg. In de jaren daarvoor had ik al wat tochtjes gemaakt, maar dit jaar zou ik voor het eerst wedstrijden gaan rijden. Ik had een licentie aangevraagd als 2e jaars junior bij PRC Delta en reed daar in een sterk team, zeker voor een beginner. Tijdens de eerste langere trainingen kreeg ik last van mijn zitvlak en onderrug. Als ik dit besprak met mensen om me heen kreeg ik eigenlijk steevast te horen dat dit er nou eenmaal bij hoort, even doorbikkelen, rust pakken en weer door. Maar als je op een gegeven moment na een lange training pijn krijgt tijdens het plassen gaat het plezier er snel af. Op goed geluk heb ik toen een ander zadel gemonteerd en dat hielp wonderbaarlijk! linkerfoto van fotokoos.info, rechterfoto gemaakt door Henk Ceelen. jaar: 2012 Onderrugklachten In de jaren daarna bleef de pijn in de onderrug een terugkerend iets. Na een criterium moest ik altijd even een kwartiertje bijkomen voordat ik me weer normaal kon bewegen. Oude rotten in het vak hadden me al van goedbedoeld advies voorzien, maar zonder helaas zonder resultaat. Er kwamen inmiddels ook beginnende knieklachten om de hoek kijken.Ondertussen ontwikkelde ik me wel als renner, en ging vanaf 2011 echt meedoen voor de prijzen bij de...

Strakke en opvallende kleding!

Eigen wielerkleding stond al erg lang op het verlanglijstje, nu is het eindelijk zover! Het doel is om zo ook op de weg zichtbaar te worden in de verschillende wielrengroepjes. De prijs hebben we daarom zo laag mogelijk gehouden. Topkwaliteit kleding voor een kleine prijs!In het ontwerp van het shirt hebben we een subtiel patroon verwerkt. Als je goed kijkt zie je dat het patroon uit kleine fietsframes bestaat. Dit patroon is ook zichtbaar op het lange shirt en de windstopper. Natuurlijk mag een verwijzing naar mijn leermeester Amadeo niet ontbreken. Daarom komt in het ontwerp naast de Nederlandse vlag ook de Spaanse vlag terug.Voor de oranje kleur is gekozen om dat deze kleur in ons logo terugkomt. Bijkomend voordeel is dat we hiermee extra opvallen. We zullen snel herkend worden met dit tenue, en niet onbelangrijk, automobilisten zullen je met deze kleding niet snel over het hoofd zien! De kleding is door de kleurstelling perfect te combineren met zwarte arm- of beenstukken. We hebben 2 typen shirts te koop. Een standaard shirt en een pro shirt. Het pro shirt heeft een lager uitgesneden kraag en is gemaakt van erg lichte en super rekbare stof. Voor het broekje hebben we gekozen om alleen een pro broek aan te bieden. Een goede kwaliteit broek en zeem is nou eenmaal erg belangrijk om comfortabel mooie fietstochten te maken. Geïnteresseerd geraakt in de kleding? Op deze pagina kunt u de prijzen zien. Mocht u kleding aan willen schaffen, stuurt u me dan een e-mailtje. Als u binnen een half uur rijden van Heenvliet woont kom ik het kosteloos persoonlijk...

Wat is een goed stuur voor de racefiets?

“Een goede stuurbreedte en een goede geometrie van het stuur zijn enorm van belang voor de fietshouding. Een goed stuur kan veel klachten voorkomen! Maar wat is nou eigenlijk een goed stuur voor de racefiets?” Een onderdeel wat erg belangrijk is voor de stabiliteit van de rug tijdens het fietsen is het stuur. Daarnaast bepaalt het stuur voor het grootste gedeelte hoe veel controle iemand heeft over de fiets. Bij de aanschaf van een fiets is er helaas niet altijd aandacht voor dit onderdeel. Heel veel fietsen worden daardoor afgemonteerd met een verkeerde maat stuur of een stuur met een ongeschikte geometrie. Hierdoor kunnen dingen als slapende handen, rug- en nekklachten ontstaan. Zowel een goede stuurbreedte als geometrie zijn enorm van belang voor de fietshouding op de racefiets! Na het lezen van deze blog weet je wat nou echt een goed stuur voor de racefiets is. Belang goede stuurmaat In de inleiding heb ik het belang van een goede stuurmaat al door laten schemeren. Een goed stuur voor de racefiets geeft stabiliteit, controle en comfort. Precies op deze zaken ga je dus inleveren wanneer het stuur niet de goede maat of geometrie heeft. Uiteindelijk kunnen hier serieuze klachten uit voorkomen. Wij maken regelmatig mee dat klanten met deze klachten bijvoorbeeld een fysiotherapeut moeten gaan bezoeken omdat ze de klachten niet herkennen als zijnde klachten die voortkomen uit een verkeerd stuur. Verschillende typen sturen Er zijn een grote hoeveelheid sturen op de markt met allemaal hun specifieke kenmerken. In het verleden waren het de traditionele sturen met een grote reach en grote drop die de standaard waren. Tegenwoordig worden de...

Lengte van het crankstel, hoe zit dat eigenlijk?

Geen enkel onderdeel van de fiets wordt zo onderschat als de cranks. Wij zeggen soms gekscherend: ‘De lengte van het crankstel is belangrijker dan de maat van het frame’. Om hiermee duidelijk te maken wat een impact dit onderdeel heeft op de gehele fietsbeweging. Het is namelijk typisch een onderdeel waar bij de aankoop en verkoop van fietsen maar minimale aandacht voor is. Hierdoor zien wij veel wielrenners bij onze fietsmetingen met een verkeerde maat crankstel. De fietsbeweging hangt eigenlijk volledig samen met het ronddraaien van het crankstel. Het dient als hefboom om kracht over te brengen op de ketting, welke in zijn geval de cassette en daarmee het achterwiel in gang zet. Veel voorkomende maten In Nederland zijn de meest voorkomende maten 170mm, 172,5mm en 175mm. Grote kans dat uw fiets afgemonteerd is met een van deze cranklengtes. Een verschil tussen de kleinste (170mm) en grootste maat (175mm) van 5mm. In de omwenteling 1 cm. Erg weinig als je er over nadenkt…. Hiermee willen we korte mensen van bijvoorbeeld 155 cm goed laten fietsen, maar ook lange mensen van bijvoorbeeld 197 cm. Een verschil van 43 cm in lengte, en waarschijnlijk ook ruim 20 cm in binnenbeenlengte. De eerste persoon krijgt waarschijnlijk een Xs frame aangemeten en de tweede persoon een XL. Wat vele centimeters verschil inhoudt op alle mogelijke maten van het frame. Terwijl ik de meeste gevallen er hooguit 5 mm verschil zit in de cranklengte, best gek toch?Waar het probleem in zit zijn niet de langere mensen van 180 cm +, daar is vaak wel één van deze drie maten geschikt voor omdat ze voldoende...

Nieuwe start!

U fietst al maanden, jaren, in sommige gevallen al decennia in een bepaalde houding op uw racefiets of mountainbike. Moet je dat dan wel willen veranderen? Regelmatig spreek ik mensen die hier over twijfelen, bang zijn om juist door een fietsmeting of bikefitting klachten te ontwikkelen of de klachten te verergeren. Want, als er geen of weinig klachten zijn, waarom dan een fietsmeting doen! Ik vertel deze wielrenners dat ze zich juist dan in de best mogelijke lichamelijke situatie bevinden om een goede fietsmeting te laten doen. Het lichaam hoeft niet te herstellen van een blessure of hardnekkige klachten, zal zich dus sneller aanpassen aan een andere houding. Bovendien zult u direct ten volle kunnen genieten van het gevoel dat alleen renners kennen die dit bij ons hebben ervaren: Het gevoel om écht goed op de fiets te zitten. Uiteraard is het bij zo’n ‘nieuwe start’ niet altijd direct rozengeur en maneschijn.. Zodra een lichaam wat ‘vergroeid’ is met een bepaalde houding op een fiets gedwongen wordt om in een andere houding te bewegen, gaat deze op bepaalde punten soms tegenstribbelen. Spieren die normaal onvoldoende werden aangesproken moeten nu hun steentje bijdragen in de beweging. Pezen die normaal niet werkten komen nu onder spanning te staan. Dat kan kleine pijntjes opleveren. Deze pijntjes zullen echter altijd binnen een 10-tal ritten verdwijnen. Uw lichaam kan zich enorm snel aanpassen aan de nieuwe situatie. Óók in het geval van al 5 of 10 jaar in dezelfde houding te hebben gefietst. Wat soms iets langer kan duren is het inslijpen van de nieuwe beweging in uw hersens. Zonder dat we er mee...

Personaliseren van de fiets

De fiets aanpassen aan u, in plaats van dat u zich aan moet passen aan de fiets. Dat is in 1 zin omschreven waarom onze fietsmetingen/ bikefits u gaan helpen. Veruit de meeste klachten die u kunt ervaren op de fiets, (denk aan rugpijn, zadelpijn, etc.) kunnen verholpen worden door de fiets op u aan te passen. Zowel de afstelling van de materialen als de afmetingen en geometrie van de materialen op uw fiets zijn hierbij van belang. Wanneer u te lang door blijft fietsen met klachten gaat dit vroeg of laat tot blessures leiden waar je niet meer snel vanaf kunt komen. Door de geleidelijkheid van de beweging op de fiets zijn blessures die er direct inhakken, zoals het verzwikken van een enkel of verdraaien van een knie, eigenlijk niet mogelijk. Dat is op zich heel fijn, maar daarin schuilt ook het gevaar. Blessures op de fiets komen over het algemeen, net als de beweging, geleidelijk. Maar als ze er eenmaal zijn moet er echt iets gebeuren om te herstellen. Men komt dan logischerwijs terecht bij sportmasseurs en fysiotherapeuten, door hun en uw harde werk kan de blessure ook zeer zeker verminderen of verdwijnen, maar als de oorzaak op de fiets ligt, en dus bij de afstelling en/of ongeschikte materialen zal deze blessure waarschijnlijk weer terugkomen. Voorkom blessures. Ga voor een gezonde houding op de fiets.Stel ons hieronder uw vraag of uw positie op de fiets, of kom langs voor een...