Cranklengte, een onderwerp waar ik inmiddels meerdere blogs over heb geschreven. Vanwege het succes van mijn eerdere blog over cranklengte ‘Lengte van het crankstel, hoe zit dat eigenlijk?’, nogmaals een blog over dit onderwerp.
Pogacar en zijn 165 mm cranks, een nieuwe trend?
Wellicht kom je op mijn website terecht na de opmerkelijke prestaties van Tadej Pogacar in de laatste Tour de France. Er zijn mensen die zijn sterke optreden grotendeels linken aan de kortere cranklengte waarmee hij dit jaar is gaan fietsen. Of dit invloed heeft gehad? Ik acht de kans groot dat het gebruik van 165 mm cranks hem een stap dichterbij het geel gebracht. Zeker omdat zijn grootste concurrent nog steeds vasthoudt aan een mogelijk te lange cranklengte. (zie video hieronder!) Deze blog over cranklengte schreef ik jaren terug al, maar is nu actueler dan ooit.. Veel leesplezier!
172,5 mm cranks op de fiets van Vingegaard 2024.
Waarom wordt er zo weinig over de cranklengte gesproken bij de verkoop van fietsen? Laten we beginnen met wat achtergrondinformatie over dit onderdeel.
Let op: Wil jij direct aan de slag met het ontdekken van jouw ideale cranklengte? Je kunt met deze video over cranklengte jouw perfecte cranklengte berekenen.
Ik heb op de website van de Ideale Fietshouding ook een zeer betaalbare videocursus beschikbaar gemaakt waarmee jij alle tools in handen hebt om jouw goede crankmaat te bepalen + de volledige fiets goed af te stellen: Videocursus bikefitting
De onderschatting van de impact van het crankstel is groot
Vaak zeg ik tegen klanten: ‘De lengte van het crankstel is belangrijker dan de maat van het frame’. Om het belang van een goede cranklengte en de impact op de gehele fietsbeweging duidelijk te maken. Helaas is er bij de aanschaf van een nieuwe fiets vaak te weinig aandacht voor de cranks. Zowel vanuit de kant van de verkoper als de kant van de koper. Vaak door gebrek aan kennis over de mogelijke effecten van het fietsen met een verkeerde cranklengte.
Het gevolg is dat ik bij de bikefits die ik uitvoer in Rotterdam en Heenvliet dagelijks klanten tref met een geweldige nieuwe fiets waarbij op elk detail is gelet: de stuurbreedte, een lekker zadel, custom paint, noem het maar op, maar helaas met een ‘standaard’ cranklengte is afgemonteerd. Vaak met alle gevolgen van dien voor hun fietsplezier, comfort en prestatie op de fiets.
Samenhang tussen de fietsbeweging en het ronddraaien van het crankstel
De cranks zijn de hefbomen waarmee de kracht overgebracht wordt naar de ketting. De ketting zet vervolgens via de cassette die gemonteerd is op de body het achterwiel in gang. Al jaren verbaas ik me over het minimum aan aandacht wat dit essentiële onderdeel voor de fietsbeweging krijgt. Met de kennis die ik deel tijdens de bikefits en aankoopadviezen + de blogs die ik schrijf over dit onderwerp hoop ik hier verandering in aan te brengen. Alle fietsers in Nederland verdienen nóg meer comfort en fietsplezier. Een goede cranklengte is hierbij essentieel.
Twijfelt u over de cranklengte op een nog aan te schaffen fiets? Kom dan langs voor aankoopadvies voordat u de fiets aanschaft.

Meest gebruikelijke cranklengtes
Bij ons in Nederland zie je vooral deze cranklengtes: 170mm, 172,5mm en 175mm. De kans is zeer groot dat ook op jouw fiets een van deze cranklengtes gemonteerd is. Het verschil tussen de grootste crankmaat (175 mm) en de kleinste crankmaat (170 mm) is echter maar 5 millimeter, in de omwenteling 1 cm. Als je hier wat langer over nadenkt is dit wel een heel klein verschil en ben je erg beperkt in de keuze….
Een voorbeeld om dit probleem verder te verduidelijken: Jij bent 1,60 m en hebt zojuist een nieuwe racefiets gekocht in maat XS. Je fietsmaat is 1,97 m en heeft een maat XL racefiets in zijn bezit. Hij is 37 cm langer en heeft waarschijnlijk ook benen die zo’n 15 cm langer zijn. Op jouw fiets zit een 170 mm crank gemonteerd en op zijn fiets een 175 mm crank. Deze 5 mm verschil in cranklengte kan onmogelijk jullie fietsbeweging in verhouding brengen…
Cranklengte wordt gemeten vanaf het hart van de trapas tot het hart van de pedaalas.
Lichamelijke klachten door een verkeerde cranklengte
De fietsers van 180 cm – 185 cm en langer hebben geluk. Voor hen vallen de problemen vaak mee*, grote kans dat voor hen één van de standaard crankmaten wel geschikt is. Zij hebben over het algemeen voldoende binnenbeenlengte om geen ernstige klachten te krijgen door het fietsen met deze crankmaten. De kans dat zij hun gewrichten of rug gaan overbelasten is aanzienlijk kleiner dan bij personen onder de 180 cm.
*zonder andere lichamelijk kenmerken of bijzonderheden mee te nemen
De hefboomwerking van het crankstel
In het wielrennen is de gedachtengang altijd geweest: De crank is een hefboom, we hebben een lange hefboom nodig om voldoende kracht te kunnen genereren. Als we puur natuurkundig naar dut vraagstuk kijken klopt dit ook. In vele bedrijfstakken worden hefbomen gebruikt om meer ‘moment’ en kracht op te wekken. Biomechanisch gezien ligt dit heel anders. Doordat de hefboom(crank) rondjes draait en jij met jouw specifieke lichamelijke kenmerken hier gebruik van maakt, is de kans zelf groot dat er kracht verloren gaat wanneer de cranklengte niet klopt(hierover later meer). Het ‘dode punt’ is veel langer bij een te lange crank dan bij een correcte maat crank.
Overbelastingsblessure door het crankstel
Naast het ‘langere’ dode punt in de omwenteling liggen zoals net beschreven blessures door overbelasting en een beweging die niet in verhouding is op de loer. De meest voorkomende klachten die ik zie door te lange cranks zijn: knieklachten, ‘zwabberende’ benen, onderrug klachten, bovenrug- en nekklachten, liesklachten en zadelpijn.
Verschillende cranklengtes
Gelukkig zijn er andere, kleinere cranklengtes beschikbaar, hetzij een stukje lastiger. Al is hier de laatste jaren een enorme positieve ontwikkeling in gaande!
Als we kijken naar de ‘moderne cranks’, is er de laatste paar jaar een toenemende beschikbaarheid in 160 mm en 165 mm van verschillende typen cranksets.
Shimano: De beschikbaarheid bij Shimano Europa van hun 160 mm en 165 mm cranks is niet altijd fantastisch, maar wie goed zoekt kan deze cranklengtes van Shimano zeker vinden. De nieuwste Dura-Ace groep is ook beschikbaar met een 167,5 mm crank.
Campagnolo: De Italianen hebben ook 165 mm cranks aan hun assortiment toegevoegd.
Sram: Verkoopt al langere tijd 167,5 mm cranks, echter zijn deze over het algemeen slecht verkrijgbaar. Ook zij hebben recentelijk 165 mm als standaard cranklengte toegevoegd aan hun assortiment.
Praxis: Sommige fietsmerken werken met ‘Praxis’ cranks. Deze zijn relatief goed beschikbaar in 160 mm, 165 mm en 167,5 mm.
Rotor: Rotor gaat nog een stapje verder en heeft naast 160 mm, 165 mm en 167,5 mm zelfs 150 mm en 155 mm cranks in hun assortiment. Geweldig nieuws voor de kleinere man of vrouw.
FSA Gossamer: Dit is de absolute kampioen in het aanbieden van verschillende cranklengtes. Naast de bovengenoemde cranklengtes heeft FSA Gossamer ook 145 mm en 167,5 mm cranks beschikbaar!
Bereken met deze video over cranklengte jouw ideale maat!
Een andere cranklengte voor een ouderwetse trapas
Waar het een paar jaar geleden nog een stuk makkelijker was om voor de ‘vaste ouderwetse trapassen’ kortere cranks te vinden, is dit gat inmiddels gedicht door bijvoorbeeld Rotor v.w.b. de moderne cranks.
Miche verkoopt nog diverse maten cranks onder de 170 mm voor vaste trapassen. Er zijn echter nog maar weinig fietsen die uitgerust worden met dit type trapas/ cranks.

Wat is het belang van fietsen met een goede lengte crankstel?
Hierboven heeft u al een aantal redenen kunnen lezen waarom het belangrijk is met een goede cranklengte in de rondte te rijden. Zelfs 2,5 mm korter kan soms veel verlichting geven in de gewrichten of spieren. Een crank is namelijk ook niet aan te passen, de maat moet dus goed zijn. Een frame kan ‘aangepast’ worden door het stand van het zadel of stuur te wijzigen, of een aanpassing te doen in zadel- of stuurpen. Waardoor we soms frames die een maat te groot of te klein zijn toch nog passend kunnen maken. Daarnaast zet het crankstel de fietsbeweging in gang en is alles wat daarna komt in de fietspositie in samenhang met deze beweging. Heel vaak kan een aanpassing van een crankstel naar een andere (correcte) lengte in combinatie met een goede afstelling uw klachten op de fiets wegnemen en hiermee het fietsplezier vergroten!
2,5 mm cranklengte is 5 mm in de omwenteling
2,5 mm lijkt weinig. Echter in de omwenteling gaat het om 5 mm. Deze 5 mm krijg je, bij een crankwissel van bijvoorbeeld een 172,5 mm crank naar een crank van 170 mm, aan de bovenzijde van de beweging ‘cadeau’. De uittrap wil je op een ideale hoek voor de de knieën en enkel houden. Hierdoor moet bij een dergelijke crankwissel het zadel vaak bij benadering (uitzonderingen daar gelaten) ook met 2,5 mm omhoog gezet worden. Het resultaat is een meer ‘open’ heuphoek. Wat positief werkt voor de onderrug en knieën.
Als we het hebben over de 2,5 mm, dus 5 mm, in beweging is het een enorme aanpassing. Lees dit rekensommetje even mee:
2,5 mm crank verkorting, zorgt voor 5 mm kortere omwenteling, dat is per pedaalslag 5 mm vermindering van beweging in o.a. het kniegewricht, bij een cadans van 80 zijn dat 40 cm in 1 minuut, 24 meter per uur, 96 meter in 4 uur tijd en /stel je doet mee aan ‘de langste dag challenge’/ 288 meter aan verminderde beweging in 12 uur tijd.
Nu gaat dit voorbeeld over een crankverkorting van 2,5 mm. Wekelijks raad ik klanten aan om 7,5 mm of 1 cm crankverkortingen door te voeren. Dan zijn de getallen met bovenstaande manier van rekenen helemaal enorm, en daarmee dus ook de impact van de wissel!
Wat zegt de literatuur over cranklengtes?
Vaak krijg ik de vraag of een kortere crank ook niet minder kracht/wattage betekent. Gelukkig zijn hier diverse onderzoeken naar gedaan in het verleden om hier duidelijk en onderbouwd antwoord op te kunnen geven.
In 2001 concludeerde James Martin/ University of Utah al dat het verschil in wattage wat een fietser levert met diverse cranklengtes (120 mm, 145 mm, 170 mm, 195mm, 220mm) klein is.
Hij concludeerde ook dat de trapfrequentie flink afnam naarmate de cranklengte groter werd. Wat pleit voor het rijden met kortere cranks om makkelijker een hoge cadans en daardoor snelheid vast te kunnen houden.
Mocht u het interessant vinden, hieronder het volledige onderzoek.
Ook John McDaniel van Kent State University deed hier in 2009 onderzoek naar.
Zijn conclusies na het onderzoeken van het effect van verschillende cranklengtes op het getrapte wattage:
– “Klein effect op wattage
– Alleen significant bij extreme lengtes
– 170 mm cranks brengen de kracht van de
langste en kortste renners over met niet meer dan 0,5% vermindering in wattage.
– Geen wijziging in de vermogensbijdragen van de gewrichten”
En de belangrijkste zin uit zijn conclusie:
“Fietsers kunnen de cranklengte rijden die ze het liefst hebben zonder zich zorgen te maken over het afnemen van het
maximaal vermogen”
Hiermee ligt de weg dus helemaal open om met een kortere crank te gaan rijden. Iets wat veel ergonomische en aerodynamische voordelen geeft zonder vermindering van het wattage wat getrapt wordt.
Reactie van wielrenners op een aangepaste cranklengte
Dit schreef Peter van Vuuren in een review over de cranklengte na zijn bikefit bij mij:
(………..) Bij de meting vertelde hij mij dat ik met veel te lange cranks rond reed. Ik had 172,5 mm, het advies van Aron is 160 mm! Hoe kan dat nou dacht ik, vorig jaar heb ik een nieuwe schakelgroep erop laten zetten, daar is niet gesproken over kortere cranks vanwege mijn lengte (1.69 mtr). Aron heeft mij duidelijk laten zien (d.m.v video opnames) waar hij voor mij een betere zithouding kan creëren met name bij de knieën en bil-rug streek(………..)Na een paar weken had ik de 160 mm cranks te pakken gekregen. Aron heeft alles vakkundig gemonteerd en weer opnieuw een meting gedaan (………….) Eerste ritje gemaakt en wat een verschil, ik voel voor het eerst de druk op mijn pedalen, het kost minder inspanning waardoor hartslag lager blijft. (………..)
De volledige review van Peter kunt u terugvinden in het Google profiel van de Biomechanieker.
Het verhaal van Peter is niet opzichzelfstaand. Wekelijks kan ik mensen van hun klachten afhelpen door de montage van een correcte cranklengte en de bijbehorende aanpassingen aan de positionering op de fiets. In het geval van Peter is naast een enorme verbetering in comfort en daarmee een verhoogd fietsplezier, ook zijn gemiddelde snelheid enorm omhoog gegaan en zijn hartslag omlaag. Winst op alle vlakken dus.
In het geval van Jorrit waren na de aanpassing van de cranklengte zijn knieklachten verleden tijd: “Na alles geprobeerd te hebben om van mijn knie klachten af te komen heeft de Biomechanieker:) mij ervan af geholpen 💪🤟“
Mijn eigen ervaringen met verschillende cranklengtes
Ter interpretatie van mijn ervaringen die ik hieronder beschrijf hier eerst wat gegevens over mij persoonlijk:
– lengte: 1.76 m
– binnenbeenlengte: 80 cm
– beenlengteverschil van 2,5 cm
– linkerbeen 2,5 cm langer dan rechterbeen
Toen ik in 2007 begon met het rijden van wedstrijden zat op mijn fiets een 172,5 mm crank. In die tijd wist ik als beginner niet eens dat er verschillende lengtes van een crankstel waren. Ik ervoer in die tijd regelmatig onderrug- en knieklachten. Nog niks ernstigs, het trok altijd weer weg. Gesterkt door de vele opmerkingen van mede-wielrenners: die pijn dat hoort erbij/ daar wen je vanzelf aan/ wordt vanzelf minder, bleef ik zonder twijfel aan mijn fiets en materiaal doorfietsen.
Een paar fietsen verder in 2012 kon ik niet meer om mijn klachten heen. Ik kreeg doorbloedingsproblemen in m’n benen en serieuze rug- en knieklachten. De pijntjes tijdens het fietsen kregen de overhand over het fietsplezier. In deze tijd dacht ik serieus aan het vroegtijdig beëindigen van mijn fietscarrière. (lees meer over deze fietspijntjes in mijn blog: Fietspijntjes, dat hoort toch?!)
Overstap op een goede lengte crankstel
Na de overstap op 170 mm cranks + een goede afstelling van de fiets waren deze klachten grotendeels verleden tijd. Fietsen werd weer plezierig en reed in 2013 81 koersen op semi-professioneel niveau zonder ernstige klachten te ontwikkelen.
Het jaar daarop is er vanwege mijn beenlengteverschil (ruim 2,5 cm) weer een aanpassing gedaan.
Ik ben gaan rijden met 2 verschillende cranklengtes.
Rechts 165 mm en links 170 mm. Een aanpassing wat eigenlijk zelden tot nooit wordt gedaan. Als je puur afgaat op wat er op het internet hierover geschreven wordt zou je dit absoluut niet moeten doen…Echter, het gevolg van deze ongewone crankcombinatie was dat ik nog comfortabeler op de fiets kwam te zitten, meer kracht kon leveren en nog minder rugklachten ervoer. Daarnaast ging ik na verloop van tijd ook steeds rechter in het zadel zitten. Door jaren met een verkeerde maat crankstel in de rondte te hebben gereden was ik namelijk scheef in het zadel komen te zitten.
Met de 165 mm en 170 mm crankcombinatie heb ik van 2014 tot begin 2022 met veel plezier en comfort rondgefietst.
Goede cranklengte, toch nóg kleinere cranks?
Gesterkt door mijn ervaringen als bikefitter bij de Biomechanieker, eigen ervaringen met kortere cranks en nieuwsgierigheid naar wat nóg kortere cranks mij zouden brengen, heb ik begin 2022 de stap gemaakt naar een 160 mm/ 165 mm crankcombinatie.
Wat een wereld van verschil. Wederom. De eerste rit met deze cranks voelde niet als fietsen maar als vliegen. Zo makkelijk ging het. Voor het eerst in alle jaren op de fiets voelde ik me volledig vrij en onbelemmerd in de rondgaande beweging van de cranks. Het dode punt in de omwenteling leek wel verdwenen. De druk op de onderrug die er nog was verdween als sneeuw voor de zon. Maar de meest interessante ontdekking van deze nieuwe crankwissel moest nog komen…
Effect kortere cranks
Na de crankwissel heb ik hier de zadelhoogte en zadelterugstand op aan moeten passen. Wanneer er kortere cranks gemonteerd worden van bijvoorbeeld 5 mm, dan heeft dit over het algemeen ook een hogere zadelpositie van 5 mm tot gevolg. Daarmee kunnen we dezelfde beenstrekking in de omwenteling te bereiken. (Nog even een korte herhaling van de rekensom van zojuist: ) De verkorting van 5 mm in de crank geeft hierdoor uiteindelijk dus 1 cm aan verschil in de volledige omwenteling. Wat dus ook een centimeter aan verminderde beweging in bijvoorbeeld het kniegewricht geeft. Ook het bovenbeen zal in de omwenteling een centimeter lager blijven. Dit heeft weer direct effect op de druk die ervaren wordt op de onderrug en daarmee kunnen zelfs nekklachten afnemen.
Toch zullen de critici onder ons zullen nog zeggen: ‘Wat gaat die ene cm aan verschil maken?’
Wat we goed moeten beseffen is dat de gemiddelde fietser/ wielrenner/ mountainbiker als gauw 70 tot 90 omwentelingen per minuut trapt. Door deze repeterende beweging tellen de centimeters aan verminderde beweging in de gewrichten/ verminderde druk op de onderrug zich snel op.
Het verschil wat met 5mm aan crankverkorting gemaakt wordt mag je dus met recht enorm noemen!
Meer aerodynamische fietshouding door kortere cranks
De meest interessante ontdekking is toch wel het bovenstaande. Na een paar ritten met de korte cranks gemaakt te hebben voelde ik dat ik ruimte kreeg om, ondanks de hogere zadelstand, dieper te gaan zitten. Na een aantal ritten experimenteren ben ik met een 2,5 cm lagere stuurstand geëindigd. Het totale verschil in drop, rekening houdend met de 5 mm hogere zadelstand is dus 3 cm.
Door het kortere crankstel heb ik dus ook een meer aerodynamische fietshouding aan kunnen nemen. Winst op alle vlakken!
Meer snelheid door een kortere cranklengte
Het laatste voordeel van het gebruiken van een correcte cranklengte (in veel gevallen gaat dat dus om een kortere crank), is een verhoging van de snelheid. Waarom ik dit pas op het eind bespreek is omdat ik dit de minst belangrijke vindt van alle genoemde voordelen. Ergonomie, gezondheid en fietsplezier komen altijd eerst. Echter kan er natuurlijk ook veel plezier beleefd worden aan meer snelheid…
Eerder sprak ik al over een klant van me, Peter. Na zijn crankwissel van 172,5 mm naar 160 mm reed hij letterlijk van de één op de andere dag 2,5 km per uur GEMIDDELD sneller. In de daarop volgende maanden bouwde dit snelheidsverschil nog verder op tot 3,5 km per uur snelheidswinst t.o.v. voorafgaand aan de bikefit en crankwissel.
Dit soort verhalen horen ik elke maand. Een goede cranklengte doet er dus duidelijk toe!
Houd er rekening mee dat niet alleen het wisselen van de cranks voor een kortere of betere lengte je zal helpen. Je hebt met een veranderde cranklengte ook een veranderde afstelling van de fiets nodig. Een bikefitting bij een specialist kan je daarbij helpen. Probeer anders zelf je fiets zo goed mogelijk in te stellen, bijvoorbeeld met mijn videocursus bikefitting voor de racefiets.
Conclusie ‘Een Goede Cranklengte’
Een goede cranklengte is cruciaal voor een fietspositie met comfort en optimaal wattage. Het crankstel is het onderdeel met de grootste impact op de fietshouding. Een goede, gepersonaliseerde cranklengte kan wonderen verrichten v.w.b. het oplossen van overbelastingsblessures, verhogen van het fietscomfort en uithouding in langere ritten. Naast al deze voordelen van een goede cranklengte kunnen nog kortere cranks altijd in overweging genomen worden. Zowel de theorie als praktijk wijzen uit dat dit ergonomische voordelen heeft en dit niet ten koste gaat van het geleverde wattage.
Veel gestelde vragen over cranks
Sla de veel gestelde vragen over om bij de richtlijnen voor een goede cranklengte te komen!
Wat zijn cranks?
Cranks (ook wel het crankstel/ crankset/ crank van de fiets) genoemd. Betekent letterlijk vertaald: kruk. Het verbind de pedalen met de trapas van de fiets. De combinatie van de cranks met de kettingbladen heet officieel het crankstel.
Wat is de cranklengte?
De cranklengte is de afstand die gemeten wordt tussen het hart van de pedaalas en het hart van de trapas. De meest voorkomende maten in Nederland zijn 170 mm, 172,5 mm en 175 mm. Echter zijn dit lang niet altijd de meest geschikte cranklengtes! Lees deze blog terug om hier achter te komen.
Wat voor crankstel heb ik nodig?
Dit is ten eerste afhankelijk van welk type crankstel er op je fiets gemonteerd is. Er zijn veel verschillende types cranks en ze passen niet allemaal op dezelfde bottom bracket. Kijk hier goed naar voordat je het crankstel gaat vervangen.
Welke cranklengte gebruiken?
Welke cranklengte je het beste kunt gebruiken hangt af van veel factoren. Denk aan je binnenbeenlengte, je flexibiliteit, je leeftijd en huidige ontwikkelingsfase. Ook in het geval van knieproblemen of rugklachten zijn is een andere cranklengte aan te bevelen. Lees deze blog terug voor meer onderbouwing!
Hoe cranklengte berekenen?
Vroeger werd deze formule gebruikt om de cranklengte te bepalen: 2,16 x binnenbeenlengte= cranklengte in millimeter. Als we hier een rekenvoorbeeld bij zetten: Een fietser heeft een binnenbeenlengte van 85 cm. We voeren dit in in de formule om cranklengte te berekenen: 2,16 x 85 cm= 183,6 mm. Nu wordt direct duidelijk dat deze formule van geen kant klopt. Toch is het nog te lezen op veel forums en websites. Niet gebruiken dus!
Deze formule heeft alleen zin om te gebruiken bij het bepalen of een cranklengte op een normale kinderfiets oké is. Neem de binnenbeenlengte van uw kind en vermenigvuldig het met 2,16. De cranklengte op zijn of haar fiets mag nooit langer zijn dat dit getal!
Waarom kortere cranks?
Kortere cranks verhogen de cadans. Ze verminderen de druk die ervaren wordt op de onderrug. Door een korter crankstel kunnen knieklachten snel afnemen. De kans op blessures door overbelasting wordt door kortere cranks te gebruiken aanzienlijk kleiner. Lees deze blog terug voor meer onderbouwing.
Hoe lang gaat een crankstel mee?
De cranks zelf gaan in principe een leven mee. Zo lang je geen heftige valpartijen meemaakt of er op andere wijze een grote kracht vrijkomt op de cranks zijn deze eigenlijk niet kapot te krijgen. Er zijn voorbeelden van scheuren in cranks, maar dit is eigenlijk altijd te wijten aan montagefouten.
De voorbladen, die samen met de cranks ‘het crankstel’ vormen, zijn wel aan slijtage onderhevig. Hoe snel dit slijt hangt af van het onderhoud van de ketting, hoe vaak de ketting vervangen wordt en in welke weersomstandigheden de kilometers worden gemaakt.
Wat kost een nieuwe crank?
Een nieuwe crank voor de racefiets of mountainbike heb je niet voor minder dan €60,-. Daar beginnen de prijzen voor de instapmodellen. De prijzen voor de meer gangbare modellen van cranksets beginnen bij €120,-.
Hoe weet ik wat voor cranklengte ik heb?
De lengte van de crank staat vaak vermeld aan de binnenkant van het crankstel net boven of onder de pedaalas. Hier zal de cranklengte in millimeters te lezen zijn. Als de cranklengte hier niet af te lezen is kun je de cranklengte ook opmeten. Meet dan de afstand van het hart van de trapas tot het hart van de pedaalas op. Grote kans dat je een cranklengte van 170 mm, 172,5 mm of 175 mm hebt.
Kan ik twee verschillende cranklengtes gebruiken?
Rijden met twee verschillende cranks is alleen aan te raden wanneer er sprake is van een aanzienlijk beenlengteverschil. In dat geval kan het voor veel extra stabiliteit en kracht zorgen. Bovendien voorkomt het in die gevallen een scheve zit in het zadel.
Richtlijnen van de Biomechanieker voor een goede cranklengte
Hieronder vindt u 2 tabellen met richtlijnen voor de lengte van het crankstel per centimeters binnenbeenlengte. De 1e tabel geeft mijn richtlijnen weer voor volwassen fietsers, de 2e tabel geeft mijn richtlijnen voor jeugdrenners tot en met 16 jaar weer. Let op: In diverse gevallen wijk ik met mijn advies af van deze richtlijnen. Bijvoorbeeld door beperkte flexibiliteit, oude of huidige blessures, leeftijd, buikvet, omvang bovenbenen, werking kniegewricht, beenlengteverschil, etcetera. Ook in het geval van een tijdritfiets of triathlonfiets gebruik ik aangepaste richtlijnen! Gebruik deze tabellen dus alleen richtinggevend, voor 100% sluitend advies komt u langs voor een complete bikefit of aankoopadvies.
Tabel vanaf 17 jaar oud | |
Binnenbeenlengte in cm | Cranklengte in mm |
59-60-61-62 | 150 |
63-64-65-66-67-68 | 155 |
69-70-71-72-73-74 | 160 |
75-76-77-78 | 165 |
79-80-81 | 167,5 |
82-83-84 | 170 |
85-86-87-88 | 172,5 |
89-90-91- enzovoort | 175 |
Tabel t/m 16 jaar oud | |
Binnenbeenlengte in cm | Cranklengte in mm |
50-51-52 | 120 |
53-54-55 | 125 |
56-57-58 | 130 |
59-60-61 | 135 |
62-63-64 | 140 |
65-66-67 | 145 |
68-69-70 | 150 |
71-72-73 | 155 |
74-75-76 | 160 |
77-78-79 | 165 |
80-81-82 | 167,5 |
83-84-85 | 170 |
86-87-88 | 172,5 |
Ik help u graag verder. Kom langs voor een bikefitting in Heenvliet of Rotterdam om zeker te weten wat de geschikte maat is voor u!
Bronnen: https://www.researchgate.net/publication/11923708_Determinants_of_maximal_cycling_power_Crank_length_pedaling_rate_and_pedal_speedhttps://www.researchgate.net/publication/11923708_Determinants_of_maximal_cycling_power_Crank_length_pedaling_rate_and_pedal_speed
Myths and Science in Cycling by John McDaniel
Pingback: meloxicam for degenerative disc disease
Pingback: onde comprar maxalt
Pingback: mptp azathioprine
Pingback: baclofen drug category
Pingback: drinking alcohol while taking mobic
Pingback: how can i get generic ketorolac pill
Pingback: tizanidine hyponatremia
Pingback: cyproheptadine and singulair
Pingback: zanaflex and renal failure
Pingback: roundabout pub artane
Pingback: periactin prise de poids
Pingback: can i get cheap toradol without a prescription
Reacties zijn gesloten.