Wat zijn goede wielrenschoenen?
Dit is een vraag die ik elke week meerdere keren krijg tijdens een bike fit. Menig wielrenner en toerfietser heeft er lange tijd over gedaan om goede wielrenschoenen te vinden. Bespaar jezelf deze zoektocht en lees deze blog tot het eind! Straks weet jij alles wat je moet weten om goede wielrenschoenen te kopen. Succes!
De gedeelde kennis hieronder is verkregen in mijn 12 jaar als wedstrijdwielrenner en de ervaringen als bikefitter bij de Biomechanieker. Twijfels aan je fietspositie of graag persoonlijk advies over geschikte wielrenschoenen? Bezoek de Biomechanieker voor een bikefit!
Waarom wielrenschoenen?
Laten we bij het begin beginnen. Waarom zou je überhaupt wielrenschoenen gebruiken op de racefiets?
- Je kunt met klikpedalen gaan fietsen
Klikpedalen geven een groot voordeel op het gebied van stabiliteit op de fiets. Mits de schoenplaatjes goed afgesteld staan geven klikpedalen ook een voordeel in de krachtsoverbrenging tijdens de pedaalslag. Je hoeft niet meer na te denken over de voetplaatsing op de pedalen. - Wielrenschoenen hebben een harde zool
De harde zool van wielrenschoenen zorgen ervoor dat er geen krachten ‘weglekken’. Daarnaast verdeelt de harde zool van de fietsschoen de druk die de pedalen geven. Hierdoor ontstaat er minder snel een pijnpunt aan de voetzool. - Bij nat of koud weer kun je overschoenen gebruiken
Is het nat of koud weer buiten? Geen probleem, over je wielrenschoenen kun je speciale overschoenen aantrekken. Deze overschoenen kunnen een hele tijd je voeten droog en warm houden. Iets wat bij gewone (sport)schoenen lastig is. Er zijn veel verschillende overschoenen in de handel, voor elk weertype zijn er overschoenen! - Het ziet er gesoigneerd uit
Laten we eerlijk zijn. Iemand met gewone sportschoenen op een racefiets ziet er niet zo gesoigneerd uit als iemand met speciale schoenen voor de racefiets… De wielrenschoenen kun je qua kleur perfect matchen met je favoriete wielertenue of de kleur van je wielrenfiets.
Bij een volgende blog direct op de hoogte worden gesteld? Klik hier op je aan te melden voor onze blog updates.
Zijn er nadelen aan wielrenschoenen?
Naast voordelen zijn er ook nadelen aan het gebruik van wielrenschoenen. De meeste nadelen hoeven voor jou niet op te gaan als je deze blog leest voor het aanschaffen van wielrenschoenen!
- Het grootste nadeel aan wielrenschoenen
(bijna) Iedereen maakt het mee wanneer je voor het eerst met klikpedalen en wielrenschoenen gaat fietsen…. Je stapt op je, vaak ook, splinternieuwe racefiets. Onwennig klik je voor het eerst in met de klikpedalen. Je fietst voorzichtig weg, alles goed gegaan! De eerste rit op je racefiets verloopt voorspoedig en je kan een lekker tempo trappen. Je komt het eerste stoplicht tegen en stopt. Je wil je linker- of rechtervoet van het pedaal halen….. Maar in plaats daarvan lig je op de grond met beide voeten nog in de klikpedalen. Gebeurt dit niet in je eerste rit dan heb je grote kans dat je het op een ander moment nog mee gaat maken. Niks om je voor te schamen, is de besten overkomen!
Naast de eerste beschadiging op je fietsschoenen en wielrenfiets levert dit gelukkig alleen een deukje in je ego op. - Opsomming aan mogelijke andere nadelen van wielrenschoenen
Op de volgende lijst aan nadelen heb je kans als je zonder goede voorbereiding wielrenschoenen gaat kopen. Als je al schoenen voor de racefiets hebt heb je misschien al eens last gehad van een van onderstaande problemen.
1. De wielrenschoenen zitten erg strak
2. Pijn aan de zijkanten van de voet na langere tijd fietsen
3. Tenen gaan tintelen tijdens het wielrennen
4. Pijnlijk drukpunt onder de voetzool tijdens het fietsen
5. Erg warme voeten tijdens het fietsen in de zomer
6. Voeten die schuiven in de schoenen tijdens het fietsen
7. De schoenplaatjes kunnen niet goed afgesteld worden
Smalle wielrenschoenen
Probleem nummer 1 voor veel fietsers is dat de wielrenschoenen strak zitten. Zo strak dat je er last van krijgt tijdens het fietsen met allerlei vervelende gevolgen voor het fietsplezier en comfort op de fiets.
Wielrenschoenen worden over het algemeen met een behoorlijk smalle leest gemaakt. Zeker wanneer we dit vergelijken met bijvoorbeeld hardloopschoenen of vrijetijdsschoenen. Veel mensen (behalve de mensen met van nature smalle voeten) ervaren dit direct bij het aantrekken van hun eerste paar wielrenschoenen.
De smalle fietsschoenen verkopen desondanks erg goed. Veel mensen vinden het er mooi uitzien of denken dat het normaal is.
Helaas hebben veel fietsenwinkels(ook bepaalde hele grote fietsenwinkels) maar een beperkt assortiment qua schoenen. Soms staan er wel 25 verschillende soorten schoenen maar betreft het schoenen van slechts 3 merken. Waardoor jij als klant, ondanks een ruime keus aan schoenen, geen compleet beeld krijgt.
Het gevolg hier van is vaak dat mensen genoegen nemen met schoenen die ‘het beste’ zitten zonder te weten dat er schoenen op de markt zijn die nog veel beter zitten.
Meest gemaakte fout bij het kopen van fietsschoenen
Iets wat ik in drukke werkweken dagelijks zie tijdens de bikefittings: Wielrenners met schoenen die 1 of 2 maten te groot zijn.
Hoe komt dit? Het volgende verhaal is iets wat ik van veel klanten hoor:
De wielrenschoenen voelden tijdens het passen in de winkel erg smal. Ook de andere schoenen die binnen het budget pasten voelden te smal. De best zittende schoen is vervolgens nogmaals gepast, maar de maat die normaal gesproken altijd de goede maat was voelde nog steeds erg smal. De tenen zaten niet tegen de voorkant van de schoen, maar toch maar een maat groter gepast (ik heb begrepen dat dit regelmatig op aanraden van de verkoper is). Met de maat groter voelt de breedte een stukje beter aan.
Dit zijn dan logischerwijs de schoenen die gekocht worden. De beste optie! Of toch niet?
Problemen in de afstelling van de schoenplaatjes
Een maat groter kopen is met vrijetijdsschoenen iets wat niet snel tot problemen zal leiden. Een vrij logische stap zelfs wanneer je de schoenen erg mooi vindt maar ze aan de smalle kant zijn.
In het geval van schoenen voor de racefiets levert het in veel gevallen direct een probleem op: De schoenplaatjes kunnen niet ver genoeg naar achteren geplaatst worden. Hoe komt dit en hoe kan het verholpen worden?
In de zool van de wielrenschoen zitten drie montagegaatjes voor de bevestiging van de schoenplaatjes. Als je precies de goede maat schoen koopt zal het in veel gevallen lukken om de schoenplaatjes goed te monteren. Maar wanneer je een maat te groot koopt, om ervoor te zorgen dat de schoen in de breedte de goede maat heeft, zorgt dit ervoor dat je voor je tenen relatief veel ruimte overhoudt. Je voet zit dan dus naar verhouding verder naar achteren in de schoen. En dus in verhouding met de montagegaatjes van de schoenplaatjes ook te ver naar achteren.
Resultaat: De schoenplaatjes zitten in veel gevallen te ver naar voren gemonteerd.
Bij een volgende blog direct op de hoogte worden gesteld? Klik hier op je aan te melden voor onze blog updates.
Gevolgen verkeerde stand schoenplaatjes
Een verkeerde montage van de schoenplaatjes, zeker wanneer dit te ver naar voren is, kan vervelende klachten tot gevolg hebben. Denk aan tenen die gaan tintelen tijdens het wielrennen of een pijnlijk drukpunt onder de voetzool tijdens het fietsen. Het kan ook zorgen voor een verhoogde druk op de knieën en een verminderd wattage tijdens het fietsen omdat de krachtsoverbrenging minder direct is.
Zo zou ik nog meer negatieve gevolgen kunnen noemen. Ik zal nog eens een speciale blog aan dit specifieke probleem wijden… Maar de conclusie is: Je wil om meerdere redenen niet dat de schoenplaatjes te ver naar voren staan!
Alleen om deze reden al wil je absoluut vermijden met een te grote maat wielrenschoen de winkel te verlaten!
Wielrenschoen in de goede breedte
Wat ten grondslag ligt aan het kopen van fietsschoenen die 1 of 2 lengtematen te groot zijn is het probleem met de breedte van de schoenen. Bij het passen van wielrenschoenen is het van belang dat zowel de breedte- als de lengtemaat precies goed is. Geen maat te groot, geen maat te klein. Als een schoen de goede lengtemaat heeft, maar in de breedte te krap voelt moet je nooit een maat groter gaan passen. De conclusie is dan dat dit type schoen, dit model, niet geschikt is voor jou. Nooit overwegen een lengtemaat te groot te kopen, zie het vorige stukje over schoenplaatjes voor de uitleg…
Dikke sokken in de winter tijdens het fietsen
Een reden voor een te grote fietsschoenmaat die ik ook af en toe hoor van klanten zijn de sokken voor de winter. Koop ook om deze reden nooit wielrenschoenen die een maat te groot zijn! Draag bij het passen van de schoenen dunne wielersokken die je in de zomer aan zou hebben. In de winter is het probleem van koude voeten simpel op te lossen door goede winddichte en isolerende overschoenen te dragen.
Tip: Diverse merken fietsschoenen leveren de schoenen met verschillende binnenzolen voor de zomer en winterperiode.
Als je ondanks goede overschoenen en speciale binnenzolen nog steeds last hebt van koude voeten kun je ook speciale winter-wielrenschoenen overwegen.
Hoe weet ik of een wielrenschoen de goede breedte heeft?
De eerste belangrijke raadgever is hoe het voelt. Als het krap voelt dan is het ook krap! Wil je bevestiging van je eigen gevoel? Hieronder een manier om te bepalen of de breedte van je fietsschoen goed is.
Meet met een schuifmaat de breedte van je voet op het breedste gedeelte op. Meet vervolgens met een schuifmaat de breedte van de zool van de wielrenschoen op het breedste punt op. Is de zool van de schoen een stukje smaller dan je voet? Dan heb je met een schoen te maken die te smal is. Je wil het liefst dat de zool de breedte heeft van je voet of een paar millimeter breder is.
Heb je niet de beschikking over een schuifmaat voor het opmeten van je voet en schoenzool? Gebruik dan een papier. Zet je voet op het papier en zet aan de zijkanten van het breedste punt van je voet een streepje met een pen of potlood. Deze afstand kun je vervolgens opmeten met een rolmaat of liniaal, en daarmee overmeten op de zool van je schoen.
Let op: Eigenlijk moet je deze stap al zetten voordat je naar de winkel afreist! Zorg dat je weet welke breedte schoenzool je nodig hebt. Neem je schuifmaat of rolmaat mee naar de winkel!
Hoe bepaal ik de goede lengtemaat van een wielrenschoen?
Je weet nu precies hoe je de goede breedtemaat bepaald. Zoals gezegd heeft de ideale fietsschoen zowel een perfect passende breedte- als lengtemaat. Hieronder een manier om de goede lengtemaat van een wielrenschoen te bepalen.
Trek dunne wielersokken aan. Trek de wielrenschoen aan. Een schoen met een te kleine lengtemaat voel je direct. Je tenen zitten tegen de voorkant of er onprettig dicht tegenaan. Of een schoen te groot is is iets lastiger te bepalen. Wat je in principe wil is een ‘zo klein mogelijke’ wielrenschoen. Zo klein mogelijk staat niet voor niks tussen haakjes. Ik zou het ook kunnen omschrijven als een ‘minimaal te grote’ wielrenschoen. Dit wil je om een zo groot mogelijke kans te hebben de schoenplaatjes op de goede plek te kunnen monteren en daarmee veel mogelijke problemen voor te zijn.
Als je weet dat je tenen niet tegen de voorkant zitten en zeker weet dat de schoen ook niet een lengtemaat te groot is kun je naar de laatste stap om te bepalen of het de goede lengtemaat is.
De laatste test om te bepalen of de schoen de goede lengtemaat heeft doe je door beide schoenen aan te trekken en op de voorvoeten te leunen. Zoek de plek van de schoenen op waar normaal gesproken de schoenplaatjes zitten. Zet dan als het ware kracht, ga wat door de knieën en maak wat kniebuigingen met de kracht nog steeds op de voorvoeten. Dit is vergelijkbaar met het krachtenspel op de racefiets. Als ook nu de tenen niet vervelend in contact komen met de voorkant van de schoen kun je met zekerheid zeggen: “Ik heb de goede lengtemaat te pakken!”
Een rondje lopen door de winkel met wielrenschoenen om te testen hoe de schoen zit heeft geen zin.
Erg belangrijk: Sleufgaatjes in de zool van de wielrenschoen
Wat voor mij niet mag ontbreken in deze blog is het benoemen van de sleufgaatjes. Wat mij betreft zou elke wielrenschoen dit moeten hebben in de zool. Hiermee wordt namelijk de ‘range’ waarmee we de schoenplaatjes af kunnen stellen flink vergroot. En wordt ook de kans vergroot dat we tijdens een bikefit de schoenplaatjes op de ideale plek kunnen monteren.
Helaas worden er veel wielrenschoenen gemaakt zonder deze sleufgaatjes. Er zijn zelfs diverse merken die geen enkel model hebben met sleufgaatjes. Voor mij als bikefitter onbegrijpelijk. Het belang van een goede afstelling van de schoenplaatjes is enorm. Hoe groter de sleufgaatjes hoe meer afstelmogelijkheden er zijn.
Geen, voor jou, goede wielrenschoenen in de winkel. Wat dan?
Kun je in de winkel geen schoen vinden met de combinatie: goede lengtemaat + goede breedtemaat + verstelbaar systeem schoenplaatjes? Dan is het advies eigenlijk heel simpel: Geen schoenen kopen! Dit klinkt misschien als logisch advies. Maar uit ervaring weet ik dat mensen die de moeite hebben genomen naar een wielerspeciaalzaak te gaan, met als doel om wielrenschoenen te kopen, genoegen nemen met de ‘beste optie’. Ga niet voor de beste optie maar ga voor de perfecte schoen!
Als je echt alles hebt geprobeerd en geen perfect passende schoen kan vinden volgens bovenstaande richtlijnen… Doe dan alleen concessies op het verstelbare systeem, de sleufgaatjes. Er bestaat dan de mogelijkheid dat de schoenplaatjes niet op de goede plek gemonteerd kunnen worden. Echter is de pasvorm en daarmee het comfort van de schoen nog net iets belangrijker. Bovendien, als je een schoen hebt gekocht die écht de goede lengtemaat heeft dan heb je de kans al aanzienlijk verkleind dat de schoenplaatjes niet op de goede plek kunnen worden gezet.
Hopelijk heb je iets aan bovenstaande tips! Laat wat van je horen in een reactie of deel mijn blog.
Graag persoonlijk geholpen worden door mij of direct je schoenplaatjes goed af laten stellen in een complete bikefit? Bezoek de Biomechanieker in Heenvliet of Rotterdam voor een bikefitting naar keuze.
Bij een volgende blog direct op de hoogte worden gesteld? Klik hier op je aan te melden voor onze blog updates.
Gebruikte bronnen voor foto’s:
Specialized
Shimano
Fizik