“Een goede stuurbreedte en een goede geometrie van het stuur zijn enorm van belang voor de fietshouding. Een goed stuur kan veel klachten voorkomen! Maar wat is nou eigenlijk een goed stuur voor de racefiets?”
Een onderdeel wat erg belangrijk is voor de stabiliteit van de rug tijdens het fietsen is het stuur. Daarnaast bepaalt het stuur voor het grootste gedeelte hoe veel controle iemand heeft over de fiets. Bij de aanschaf van een fiets is er helaas niet altijd aandacht voor dit onderdeel. Heel veel fietsen worden daardoor afgemonteerd met een verkeerde maat stuur of een stuur met een ongeschikte geometrie. Hierdoor kunnen dingen als slapende handen, rug- en nekklachten ontstaan. Zowel een goede stuurbreedte als geometrie zijn enorm van belang voor de fietshouding op de racefiets! Na het lezen van deze blog weet je wat nou echt een goed stuur voor de racefiets is.
Belang goede stuurmaat voor de racefiets
In de inleiding heb ik het belang van een goede stuurmaat al door laten schemeren. Een goed stuur voor de racefiets geeft stabiliteit, controle en comfort. Precies op deze zaken ga je dus inleveren wanneer het stuur niet de goede maat of geometrie heeft. Uiteindelijk kunnen hier serieuze klachten uit voorkomen. Wij maken regelmatig mee dat klanten met deze klachten bijvoorbeeld een fysiotherapeut moeten gaan bezoeken omdat ze de klachten niet herkennen als zijnde klachten die voortkomen uit een verkeerd stuur.
Verschillende typen sturen
Er zijn een grote hoeveelheid sturen op de markt met allemaal hun specifieke kenmerken. In het verleden waren het de traditionele sturen met een grote reach en grote drop die de standaard waren. Tegenwoordig worden de compact sturen (gelukkig) steeds meer gemeengoed. Maar in de grote groep sturen die bestempeld worden als “compact” zijn ook diverse typen te onderscheiden. Een voorbeeld van zo’n type is een “aero-stuur”. Bij dit soort sturen komt de naam voort uit de vaak platte bovenkant van het stuur. De nadruk ligt bij deze sturen dus op een stukje aerodynamica.
Daarnaast zijn er ook sturen die “ergonomisch” of “anatomisch” genoemd worden. Bij deze sturen is de bovenkant van het stuur iets minder breed en vlak dan bij een aero-stuur, waardoor het comfortabeler aanvoelt. Dan zijn er ook nog sturen op de markt met de stempel “traditioneel”. Met de zojuist beschreven grote reach en grote drop, of met een niet erg ergonomisch aflopende stuurbocht…
Ons advies voor een goed stuur voor de racefiets
Bij onze fietsmetingen/bikefits is het stuur eigenlijk altijd onderwerp van het gesprek omdat zo’n 60% van de klanten die wij zien met een ongeschikt stuur in de rondte rijden. Vaak gaat het dan om een te breed stuur of om een stuur met een ongeschikte geometrie.
Wij raden iedereen aan om met een compact stuur te gaan fietsen. Maar niet alle sturen die als compact in de boeken staan zijn ook compact genoeg. Wij werken bij volwassenen het liefst alleen met sturen met een reach van 70 mm of 75 mm. Alleen in uitzonderingen raden we een 80 mm reach aan. Denk dan aan mensen met erg grote handen of lange armen.
Qua drop werken we het liefst met sturen met 120 mm of 125mm drop. Ook hier wijken we in uitzonderingen hiervan af en gaan we tot maximaal 130 mm drop.
Opmeten goede stuurbreedte
Als je een goede stuurbreedte hebt lopen je armen loodrecht naar voren als je in de remhendels fietst of als je in de beugel fietst. Belangrijk is dat de polsen niet naar binnen geknikt zijn, want dat duidt ook op een te breed stuur.
De schouderbreedte wordt ook niet altijd goed gemeten wanneer er een stuurmaat geadviseerd wordt. Dit moet niet van buitenkant schouder tot buitenkant schouder gemeten worden, maar de botten in de schouder dienen hiervoor als basis. Je meet van schouderbot tot schouderbot op om de goede maat te bepalen. Vaak liggen deze botten 1 tot 5 cm naar binnen vanaf de buitenkant van de schouder, afhankelijk van het vetpercentage en de spieropbouw.
De maat die je op hebt gemeten tussen de schouderbotten is bij sturen die center-center maten opgeven ook direct de goede stuurmaat. Let hier dus even op, want er zijn ook merken die de stuurmaat buitenkant-buitenkant geven.
Verschil mannen, vrouwen en kinderen
In de praktijk zien wij procentueel gezien ongeveer deze verdeling in stuurmaten:
Mannen:
55% 42 cm breed stuur
30% 40 cm breed stuur
10% 44 cm breed stuur
5% 38 cm breed stuur
Vrouwen:
60% 38 cm breed stuur
30% 36 cm breed stuur
10% 40 cm breed stuur
Kinderen:
Bij kinderen verschilt de maat die we opmeten van 28 cm tot 40 cm, uiteraard volledig afhankelijk van de leeftijd en ontwikkelingsfase. De goede stuurmaat vinden in een maat onder de 36cm kan een enorme uitdaging zijn. Vaak moet je hiervoor bestellen in Engeland, Duitsland of Japan. Maar het is mogelijk! Aan het belang van een goede stuurbreedte voor jeugdrenners zou ik nog een volledige blog kunnen wijten… Bij kinderen is het voor de ontwikkeling enorm van belang dat een correcte stuurbreedte wordt gebruikt. Met het liefst een nog kortere reach en lagere drop dan hierboven beschreven. Een bikefit voor kinderen is zeer raadzaam!
Leuk weetje…. Bijna alle grote fietsen (XL, XXL) worden standaard afgemonteerd met een 44 cm stuur. Hetzelfde geldt voor de iets kleinere maten S, M en L met een 42 cm stuur. Als je de percentages hierboven goed bekijkt kun je je wellicht voorstellen dat er veel personen met een verkeerde maat stuur rond fietsen.

Samenvattend
Wij raden over het algemeen aan met een compact stuur te fietsen met 70 – 75mm reach en 120- 125mm drop. Het type stuur(aero, geen aero…..) is dan minder van belang als het maar aan deze maten voldoet!
Meet de schouderbreedte op de goede manier op om tot een juiste stuurmaat te komen!
Uiteraard ben je er met de aankoop van het stuur nog niet helemaal. De afstelling van het stuur zelf en de remhendels is ook van groot belang. Dit bepalen wij perfect voor je tijdens een complete bikefit.
Naast het stuur is ook het crankstel een enorm belangrijk onderdeel van de fiets. Lees in deze blog alles over een geschikte cranklengte!