Geen enkel onderdeel van de fiets wordt zo onderschat als de cranks. Wij zeggen soms gekscherend: ‘De lengte van het crankstel is belangrijker dan de maat van het frame’. Om hiermee duidelijk te maken wat een impact dit onderdeel heeft op de gehele fietsbeweging. Het is namelijk typisch een onderdeel waar bij de aankoop en verkoop van fietsen maar minimale aandacht voor is. Hierdoor zien wij veel wielrenners bij onze fietsmetingen met een verkeerde maat crankstel.
De fietsbeweging hangt eigenlijk volledig samen met het ronddraaien van het crankstel. Het dient als hefboom om kracht over te brengen op de ketting, welke in zijn geval de cassette en daarmee het achterwiel in gang zet.
Veel voorkomende maten
In Nederland zijn de meest voorkomende maten 170mm, 172,5mm en 175mm. Grote kans dat uw fiets afgemonteerd is met een van deze cranklengtes. Een verschil tussen de kleinste (170mm) en grootste maat (175mm) van 5mm. In de omwenteling 1 cm. Erg weinig als je er over nadenkt…. Hiermee willen we korte mensen van bijvoorbeeld 155 cm goed laten fietsen, maar ook lange mensen van bijvoorbeeld 197 cm. Een verschil van 43 cm in lengte, en waarschijnlijk ook ruim 20 cm in binnenbeenlengte. De eerste persoon krijgt waarschijnlijk een Xs frame aangemeten en de tweede persoon een XL. Wat vele centimeters verschil inhoudt op alle mogelijke maten van het frame. Terwijl ik de meeste gevallen er hooguit 5 mm verschil zit in de cranklengte, best gek toch?
Waar het probleem in zit zijn niet de langere mensen van 180 cm +, daar is vaak wel één van deze drie maten geschikt voor omdat ze voldoende binnenbeenlengte hebben om deze maten crankstel rond te draaien zonder hun gewrichten of rug te overbelasten. Dit laatste is wel vaker het geval bij mensen onder de 180 cm.
Natuurkundig of biomechanisch
Van oudsher is in het wielrennen, of de fietsindustrie in zijn algemeen, het idee dat we een behoorlijk lange hefboom(crankstel) nodig hebben om veel kracht te kunnen genereren. Natuurkundig klopt dit principe natuurlijk ook, alleen biomechanisch ligt dit anders. Het is zelfs zo dat wanneer het crankstel te lang is er veel kracht verloren gaat doordat er pas later in de omwenteling kracht geleverd kan worden. Daarnaast liggen zoals net beschreven blessures door overbelasting op de loer. De meest voorkomende klachten die wij zien door te lange cranks zijn: knieklachten, ‘zwabberende’ benen, onderrug klachten, bovenrug en nek klachten.
Andere cranklengtes
Gelukkig zijn er wel kleinere maten cranks te krijgen, hetzij een stuk lastiger.
Als we het over HollowTech cranks (moderne cranks) hebben zijn sinds een paar jaar 165 mm cranks van Shimano steeds beter te verkrijgen. Eerst alleen als je ze uit Duitsland of Engeland haalde, maar inmiddels zijn ze ook in Nederland goed verkrijgbaar. Sram verkoopt al jaren 167,5 mm cranks, deze moet je vaak nog wel uit het buitenland laten komen.
Voor ouderwetse trapassen is het een stukje makkelijker. Daar verkoopt bijvoorbeeld Miche diverse maten onder de 170 mm. Maar niet veel mensen fietsen nog met deze technologie uit het verleden rond.
In Japan worden diverse merken Hollowtech cranks gemaakt in alle maten tussen de 120 mm en 170 mm, al moet je wel Japans spreken of beschikken over een tolk om deze te kunnen bestellen.
Dit bovenstaande geeft aan dat het niet heel gemakkelijk is om aan kortere cranklengtes te komen.
Het belang van een correcte lengte crankstel
Hierboven heeft u al een aantal redenen kunnen lezen waarom het belangrijk is met een goede cranklengte in de rondte te rijden. Zelfs 2,5 mm korter kan soms veel verlichting geven in de gewrichten of spieren. Een crank is namelijk ook niet aan te passen, de maat moet dus goed zijn. Een frame kan ‘aangepast’ worden door het stand van het zadel of stuur te wijzigen. Waardoor we soms frames die een maat te groot of te klein zijn toch nog passend kunnen maken.
Daarnaast zet het crankstel de fietsbeweging in gang en is alles wat daarna komt in de fietspositie in samenhang met deze beweging. Heel vaak kan een aanpassing van een crankstel naar een andere lengte in combinatie met een goede afstelling uw klachten op de fiets wegnemen en hiermee het fietsplezier vergroten!
Onze richtlijnen
Hieronder vindt u 2 tabellen met richtlijnen voor de lengte van het crankstel per centimeters binnenbeenlengte. De 1e tabel geeft onze richtlijnen weer voor volwassen fietsers, de 2e tabel geeft onze richtlijnen voor jeugdrenners tot en met 16 jaar weer. Let op: In diverse gevallen wijken we met ons advies af van deze richtlijnen. Bijvoorbeeld door beperkte flexibiliteit, oude of huidige blessures, leeftijd, buikvet, etc.
Kom langs voor een advies fietsmeting of een complete fietsmeting om zeker te weten wat de geschikte maat is voor u!
Tabel vanaf 17 jaaroud | |
Binnenbeenlengte in cm | Cranklengte in mm |
59-60-61 | 152,5 |
62-63-64 | 155 |
65-66-67 | 157,5 |
68-69-70 | 160 |
71-72-73 | 162,5 |
74-75-76 | 165 |
77-78-79 | 167,5 |
80-81-82-83 | 170 |
84-85-86-87 | 172,5 |
88-89-90-91- enzovoort | 175 |
Tabel t/m 16 jaar oud | |
Binnenbeenlengte in cm | Cranklengte in mm |
50-51-52 | 120 |
53-54-55 | 125 |
56-57-58 | 130 |
59-60-61 | 135 |
62-63-64 | 140 |
65-66-67 | 145 |
68-69-70 | 150 |
71-72-73 | 155 |
74-75-76 | 160 |
77-78-79 | 165 |
80-81-82 | 167,5 |
83-84-85 | 170 |
86-87-88 | 172,5 |
Wat ben ik blij jullie blog te lezen. Ik fiets al een jaar of 8 (+ 60000 km.)
Met een crankstel lengte van 172.5 zelf ben ik 172 cm en een bbl van 817mm. Bij het zoeken van een nieuwe fiets voor mijn afmetingen kwam ik telkens uit op een fiets met crankstel l.v. 170 mm. Daarom ben ik begonnen met het uitzoeken hoe dit kwam. Op het ene forum zegt men 170 en het andere 172,5; zo verwarrend! Na enkele testritten met een 170 crankstel dan toch de knoop doorgehakt. Nu zijn we 1000 km later en tevreden over mijn beslissing. Soms twijfel ik nog, ronddraaien gaat beter. Soms vraag ik me af of ik evenveel power kan duwen als op een 172,5. Waarschijnlijk zit het tussen m’n twee oren.
Beste Vincent,
Wat leuk om uw reactie te lezen! Leuk dat ik door middel van deze blog bij heb kunnen dragen aan uw fietsplezier. U bent altijd welkom bij ons in Heenvliet als u de fietspositie nog verder wil verbeteren!
Vriendelijke groet,
Aron Kremer
De Biomechanieker
Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this post plus the rest of the site is very good. Vanessa Lutero Domineca
Nice blog here! Also your site loads up fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my site loaded up as fast as yours lol Marylee Bryanty Phox
Thanks to my father who told me concerning this webpage, this blog is genuinely awesome. Saundra Rubin Lionello
Thanks a lot for the article. Really thank you! Awesome. Oralle Gill Goldshell
Would certainly you be intrigued in exchanging web links? Ara Ragnar Reinert
I love it! The pie safe looks amazing and that color is beautiful! Sharla Rudy Danialah
Having read this I thought it was very enlightening. I appreciate you finding the time and energy to put this information together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile! Harlie Darnell Porcia
Everything is very open with a really clear description of the issues. It was really informative. Your website is very helpful. Thank you for sharing! Brita Say Yvon
Thanks for the article post. Really looking forward to read more. Want more. Hermia Briggs Chem
As a Newbie, I am permanently exploring online for articles that can benefit me. Thank you
As a Newbie, I am always searching online for articles that can help me. Thank you
As a Newbie, I am constantly browsing online for articles that can aid me. Thank you
Let sleeping dogs lie.
Definitely consider that which you said. Your favourite reason appeared to be at the web the easiest factor to understand of.
I say to you, I certainly get irked whilst folks
think about issues that they just don’t understand about. You managed to hit the
nail upon the highest as neatly as defined out the whole thing
without having side-effects , folks could take a signal.
Will likely be again to get more. Thanks
Everything is very open with a precise description of
the challenges. It was truly informative. Your site is very useful.
Thank you for sharing!
What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I have discovered It positively helpful and it has helped me out loads.
I am hoping to give a contribution & help different
customers like its helped me. Good job.
I relish, result in I found just what I was looking for.
You have ended my four day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day.
Bye
Hello, I log on to your blogs daily. Your writing style is awesome, keep up
the good work!
Hey there! I’ve been following your blog for some time now and finally got the courage
to go ahead and give you a shout out from Austin Tx! Just wanted
to say keep up the excellent job!
Hello There. I found your blog using msn.
That is a very well written article. I will make sure to bookmark it and return to read extra of your useful information. Thanks for the post.
I will certainly comeback.
I wanted to thank you for this very good read!! I absolutely enjoyed every
bit of it. I’ve got you book-marked to check out new things you post…
I’ve learn a few excellent stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting.
I surprise how so much attempt you put to create any such wonderful informative website.